Vnější aspekty víry. Pět pilířů islámu
Jak už bylo řečeno v předešlém článku, islám se skládá ze dvou částí: vnitřní, tedy víry a vnější, tedy činů, které člověk vykonává, protože se stal muslimem. V tomto článku se budeme věnovat právě těmto vnějším aspektům víry. Říká se jim také pět pilířů islámu.
Jsou to:
Šaháda
Modlitba
Zakát
Půst
Pouť do Mekky
1) Šaháda
Šaháda je prvním pilířem islámu. Jedná se o prohlášení, kterým se člověk stává muslimem. Každý nový muslim pronáší šahádu. V ní se říká, že není Boha kromě jediného Boha a Mohamed je božím poslem.
Šahádou tedy člověk přijímá jediného Boha a zříká se mnohobožství, tedy modlení se k panence Marii či svatým, zříká se uctívání Ježíše jako Božího syna, odmítá Budhu, Brahmu a všechny ostatní náboženské figury, kromě jediného Boha, stvořitele.
2) Modlitba
Modlitba je druhým pilířem islámu. Muslimové se modlí pětkrát denně, za svítání, v poledne, v pozdější odpoledne, při západu slunce a večer. Modlitbama v průběhu dne si člověk udržuje Boha v neustálém podvědomí. Každé modlitbě předchází rituální omytí vodou. Člověk se může modlit sám, nebo s rodinou či jinýma lidma. Může se modlit doma, venku, v práci či v mešitě. Při modlitbě se každý Muslim na světě staví směrem k Mekce.
Na páteční polední modlitbu musí každý muž (pokud není nemocný apod.) do mešity. Je to povinné. Předchází jí kázání. Ženy mohou chodit do mešity pokud chtějí, ale není to jejich povinnost. V pátky ženy často chodí do mešity, poslechnout si kázání a pomodlit se s ostatními ženami. Páteční modlitby mají silný sociální aspekt.
V Islámu neexistuje žádný duchovní orgán, nejsou knězi, biskupové ani papež. Modlitbu vede kterýkoliv učený muž, znalý koránu.
3) Zakát, daň z bohatství
Třetím pilířem islámu je daň z bohatství, zakát. Je to 2,5% z částky nad stanovené množství jmění a platí se jednou za rok. Je to daň z majetku, větších úspor, investic, zboží, prodejných plodin a dobytka, klenotů, vzácných kovů a distribuuje se podle islámského práva. Zakát je způsob podpory chudých a pro bohatého člověka očista majetku rozdělením se s ostatními.
Muslimové věří, že všechno patří Alláhovi a bohatství bylo lidem svěřeno do opatrování a jako zkouška. Bohatství musí být užíváno k dobrým účelům a podle božích instrukcí patří část bohatství jedince jiným lidem a formou zakátu se k nim tyto peníze dostanou.
Pokud někdo odmítá platit zakát a místo toho skrblí, jeho jmění se stává nečistým a jeho využití nepovede k ničemu dobrému; a to i tehdy, pokud by bylo použito k dobrým účelům, např. na charitu; dárce peněz z těchto tranzakcí nebude mít v příštím ani tomto životě žádnou odměnu ani požehnání. Charita z nečistých peněz je však čistá pro příjemce.
Zakát doslova znamená OČISTA a NÁRUST. Naše majetky jsou očištěny tím, že část z nich dáme těm, kteří to potřebují. Každý Muslim si počítá výši svého zakátu sám. Ví, že Bůh ho vidí.
Neplacení zakátu je jedním z velkých hříchů.
4) Půst
Čtvrtým pilířem Islámu je půst. Postit se musí každý dospělý a zdravý Muslim od počátku lunárního měsíce ramadánu až do konce. Ramadán je 9. měsíc v lunárním kalendáři a půst začíná když se k večeru objeví na nebi srpek měsíce a nadešel měsíc ramadán.
Půst začíná za úsvitu a trvá do západu slunce. Postit se nemusí staří lidé, duševně nemocní, těhotné a kojící ženy, dívky a ženy při menstruaci, děti, nemocní lidé a ti, kteří cestují. Těhotné ženy, kojící matky a ženy při menstruaci a také ti, kteří jsou nemocní nebo v ramadánu cestovali, však musí půst ve stejném roce nahradit, tedy postit se v jiný den po tolik dnů, kolik jich v ramadánu zameškali. Pokud to fyzicky nejde, musí za každý den, kdy se nepostili, nakrmit chudého člověka (nebo zaplatit za jeho nakrmení v chudé zemi). Půst má dva aspekty, fyzický a morální. Z fyzického hlediska se jedná o zdržování se veškerého jídla, pití, cigaret a sexuálních vztahů. Z morálního hlediska se nesmí lhát, pomlouvat, hádat se, prát se atd. Děti začínají s půstem v pubertě, ale často se i menší děti postí po vzoru rodičů pár dnů v ramadánu nebo část dne.
Půst je pro tělo prospěšný. Člověk jí méně, trávicí trakt si odpočine, tělo se očistí. Muslimové jedí a hlavně pijí vodu až do svítání. V ramadánu se člověk zřekne svého pohodlí, vydatné snídaně, dobrého obídku i odpolední kávičky a pociťuje hlad a ikdyž je to pouze na dočasnou dobu a večer se narozdíl od opravdových chudých dosyta nají, vytváří se v něm skutečné soucítění s těmi, kteří nemají co jíst.
Půst slouží dále jako očista duše. Učí člověka sebekontrole, posiluje duchovní život a trpělivost a to, že člověk ze dne na den změní svůj běžný způsob každodenního bytí, člověku pomáhá tolerovat nenadálé životní změny.
V ramadánu se muslimové více modlí, měli by přečíst celý korán a vykonávat více dobrých skutků.
5) Pouť do Mekky. Hadž
Pátým pilířem Islámu je pouť do Mekky; která je povinná pro každého muslima, který je zdravý a který si to může dovolit. Při pouti do Mekky mají všichni poutníci jednoduchý bílý oděv. Majetkové a sociální rozdíly mezi lidmi mizí, všichni stojí před Bohem sjednoceni a sobě rovni.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pět pilířů islámu tvoří základ života opravdového muslima. V dnešní době se však většina muslimů počítá mezi muslimy tím, že se narodila v islámské zemi (tedy zemi, které většina lidí považuje za muslimskou, Tunis, Egypt, Sýrie apod. Ovšem způsob života v těchto zemích má jen nádech islámu a ke skutečnému islámu má velmi daleko.) Většina z nich ani nezná těchto pět pilířů islámu, natož aby se jimi držela. Toto je také důvod islámského terorismu, nerovnoprávnosti apod.
Člověk však není zodpovědný za činy jiných. Je tedy na každém člověku, aby dodržoval těchto pět pilířů islámu. V den zmrtvýchvstání bude každý člověk stát před Bohem sám za sebe.