MYLNÉ NÁZORY O ISLÁMU - OMYL Č. 5 - KAŽDÝ MUSLIM MÁ NĚKOLIK MANŽELEK
Islám byl seslán pro všechny národy na světě od historie, přes dnešní dny až do konce světa někdy v budoucnu; a proto zahrnuje pár - pro běžného Čecha snad nevšedních (avšak ne tak zcela! Jak uvidíme za chvíli) pravidel a zákonů. Jedním z nich je legální možnost mnohoženství.
Za určitých okolností si Muslim může vzít druhou manželku (i třetí a čtvrtou). Musí však dostát určitých podmínek:
a) Muslim má právo vstoupit do svazku manželského s další ženou. Měl by však informovat o svém záměru první ženu, tedy komunikovat. Překvapení tohoto typu manželství asi moc neupevní. Pokud by první žena s tím nesouhlasila, může se buď rozvést, rozvod je v islámu v jednoduchou záležitostí, anebo - již předem si může do své svatební smlouvy dát klausu, že nikdy nechce aby si její manžel vzal další ženu. Tímto eliminuje možnost další manželky po celý svůj život. Žena si do své svatební smlouvy může dát mnoho podmínek.
b) Muž se musí jako manžel chovat k oběma manželkám stejně. Tedy, pokud vezme jednu na dovolenou do Chorvatska na dva týdny, musí v blízké době vzít na dvoutýdenní dovolenou i tu druhou, koupí-li jedné auto, musí koupit podobné i té druhé, pokud jedna bydlí v domku, druhá nemůže bydlet v garsonce atd.
Nesmí také preferovat jednu před druhou, nesmí být u jedné častěji než u druhé, musí se chovat k oběma stejně, a stejně tak s dětmi obou žen.
Svobodná vůle
Hlavně bod B ale i bod A způsobuje, že je druhá manželka v arabském světě velmi vzácná, není to vůbec běžné.
A jak k tomu může dojít?
Vezměme v potaz situaci, kdy manželka trpí třeba nějakou těžkou nemocí a je trvale upoutána na lůžku. Průměrný člověk by to řešil tím, že by si někam ,,zaskočil”. Ovšem toho ,,zaskočení” mu nevyřeší jeho problémy doma, jedná se čistě o rozptýlení. A co když z tohoto ,,rozptýlení” vzejde dítě? Jako ono k tomu přijde, že jeho otec žije v jiné rodině a nemůže se o něj starat ani s ním trávit čas? A to v tom lepším případě! Mnohem častěji se tyto vztahy rozpadnou ještě před narozením dítěte a dítě ani neví, kdo jeho otec vlastně je.
A co zabezpečení jeho matky? Kolik mužů s milenkami ji v této situaci tlačí k potratu nebo prostě přestane zvedat telefon a zmizí? A která žena by byla ráda TOU DRUHOU, věčně utajovanou a věčně čekající a osamělou partnerkou, bez jakýchkoliv práv a nároků?
Muslim, na druhou stranu, by to vyřešil druhým sňatkem. Pokud tedy jeho první žena nemá podmínku ve své smlouvě a on je finančně schopen.
Druhá žena by do toho šla s tím, že pomůže první ženě s rodinou a s chodem domácnosti, získá finanční oporu manžela a nepochybně i jeho velkou lásku, přízeň první ženy, které vyřeší spousty problémů, náklonnost jejich dětí, o které se pomáhá starat atd. Jistě by také po domluvě s první manželkou měla i jiné výhody, které první manželka není schopna - kvůli nemoci - podstoupit, třeba víkendy na horách apod.
První žena získá normální chod domácnosti bez stresu i svou vlastní péči. Nemusí ji kousat svědomí, že jako žena není schopna fungovat. Ví, s kým je její manžel, v domácnosti neexistuje stres z tajností, ani obavy z přenosných chorob. Každý ví, co se děje.
Manžel získá to, že je postaráno o první ženu i děti, i o něho samotného. Může opět chodit do společnosti, na výlety, pěstovat si běžný vztah, užívat si lásky a trochu normálnosti, i s těžkostmi, které má.
Samozřejmě, že obě ženy se jistě setkají s určitou žárlivostí. Proto je jednou z podmínek těchto svazků schopnost manžela chovat se k oběma ženám stejně dobře. Toto je také důvod, proč druhý sňatek je sice v islámu povolen, ale není doporučován, je to krajní řešení. Schopnost člověka chovat se stejně dobře ke dvěma tak blízkým osobám, je jistě náročné.
Nebo posuďme situaci po jakékoliv válce. Muži odešli do armády a domů se jich vrátilo jenom pár. Jak k tomu příjde většina dívek i vdov, aby žily po celý život v osamocení, pokud by tedy nechtěly být bokovkou manžela některé z těch šťastných dívek, které si oněch pár vysloužilců vzalo?
Islám pokrývá tyto i mnoho dalších životních situací.
Mnohoženství v Islámu tedy není záležitostí vášně, jak tomu mnoho lidí rozumí. Mnohoženství je v Islámu povoleno, ale není doporučováno a jeho hlavní myšlenkou je pomoc osamělým ženám a vdovám s dětmi. Představa šejka s harémem je poněkud přehnaná a s Islámem mnoho společného nemá.