Část 13.
Ráj v našich domovech
Ve jménu Boha, Milostivého, Milosrdného, oslavujeme Ho a modlitby a požehnání Boží ať jsou s našim Prorokem Muhammadem (SAWS[1]).
Vítejte při sledování další části seriálu Ráj v našich domovech.
Jeden islámský učenec jednou řekl, že Ráj neexistuje pouze v Nebi, ale také tady na Zemi a ten, kdo do něj nevstoupí tady na Zemi, do něj nevstoupí ani po smrti. Je možné, že pozemským rájem je myšlena rodina a jistota existence Boha. Doufejme, že teď, když máme Ramadán, Alláh (SWT[2]) spojí naše srdce.
Prorok Muhammad řekl, že když nastane měsíc Ramadán, volatel volá na všechny lidi, kteří konají dobro, aby přišli blíž, a na ty, kteří konají zlo, aby se odvrátili.
Ramadán je jako příliv a odliv. Příliv dobra proto, že dodržujeme Boží nařízení a milujeme svou rodinu a odliv všeho špatného, tedy našich pudů, kterým je třeba odolat a samoty a hříchu. Počátek Ramadánu je charakteristický Božím smilováním, jeho střed pak odpuštěním a konec záchranou před pekelným ohněm; a to tedy znamená, že právě tyto dny, které nyní prožíváme, jsou dny odpuštění; proste tedy Boha o ně ale mějte na paměti, že existují i takové hříchy, které mohou být odpuštěny pouze péčí o členy naší rodiny.
V předcházející epizodě jsem hovořil o tom, že ukázka citů musí předcházet logickému vysvětlení. Abych to upřesnil - každý člověk musí své dítě bezmezně a vždycky milovat. V příběhu Proroka Mojžíše to byly právě emoce, které byly jako kouzelný proutek, kterým proměnil zemi v moře a moře v horu. Tím kouzelným proutkem, kterým musíte mávnout, aby vám byly vaše děti vždy nablízku, je právě cit.
Začněme vylíčením několika příkladů ze života našeho Proroka Muhammada (SAWS), ve kterých emoce hrály důležitou roli.
Když žil Prorok v Medíně, bydlel tam také jeden muž, který se jmenoval Záher. Byl přísný, pořád se mračil a nikdo z Prorokových společníků ho neměl rád. Jednoho dne, když Záher nakupoval na místním tržišti, se za ním najednou objevil Prorok a objal ho zezadu. Ještě než si Záher uvědomil, kdo to je, řekl, ať ho pustí. Když viděl, že to je Prorok (SAWS), tak mu řekl, že mu nic neudělalo větší radost, než tenhle dotek mezi jeho tělem a tělem Proroka. Prorok (SAWS) pak vzal Záhera za ruku a hlasitě zvolal, kdo si chce koupit tohoto otroka. Záher mu řekl, že je stejně k ničemu, ale Prorok ho ujistil, že v Očích Alláhových má obrovskou cenu.
No není úžasné, jak krásně mu náš Prorok ukázal, jak ho Bůh miluje a také jak ho má rád on sám? Opravdu prolomil ledy. Musím zde zdůraznit, že vážně nestačí, abyste milovali své děti a nikdy jim o tom neřekli. Řekněte jim to. A také je nutné, abyste je měli rádi takové, jaké jsou a za všech okolností; né jen tehdy, když pro vás něco udělají, nebo když jsou hodné. Ony to totiž poznají a když je budete mít rádi pouze za určitých podmínek, odmítnou vás.
Znal jsem jednoho muže, který byl nešťastný ze vztahu se synem; vůbec spolu nemluvili. Zeptal jsem se ho, jestli mu někdy v životě řekl, že ho má opravdu rád? Řekl, že ne a já jsem mu na to odpověděl, že opravdu nestačí, aby měl svého syna rád a nikdy mu to neřekl a že mu to musí tedy říct. Tento muž pak šel za svým synem a řekl mu, že ho má rád. Na jeho syna to však neudělalo žáden dojem, otočil se a odešel. Otec byl z toho nešťastný ještě víc a plakal. Poradil jsem mu, aby šel za synem ještě jednou a řekl mu, že ho má rád takého, jaký je, nic po něm nechce a že ho bude mít rád navždycky. Jeho syn mu pak uvěřil a stali se z nich přátelé.
Jeden doktor si moc přál, aby se jeho syn stal také doktorem. Toho ale medicína moc nebavila, neučil se a školu nedokončil. Byl z toho docela zklamaný, ale jeho otec mu řekl, že to nevadí, že ho má rád i bez doktorského titulu, že ať je čím chce, že ho bude mít vždycky rád. Jeho syna to povzbudilo, studoval něco jiného a stal se z něj velice úspěšný člověk.
Také znám jednu matku, jejíž syn bral drogy, na všechny křičel a pořád provokoval. Její lékař se jí ptal, kdy mu naposledy řekla, jak ho má ráda. Odpověděla, že snad někdy v dětství. Poradil jí tedy, aby mu to zopakovala. Chystala se, že mu to řekne jednou u večeře, ale pořád se k tomu nemohla odhodlat. Syn ji sledoval a nakonec se jí zeptal, jestli nechce něco říct a tak toho využila a řekla mu, že ho miluje. Tento mladý muž byl moc šťastný, obejmul ji a plakal, protože už dlouho nezažil tak nádherný pocit!
Navštívil jsem spoustu táborů pro mladé muže, kteří se na nich nechovali nejlépe a často prováděli věci, které byly opravdu nebezpečné. Ale místo toho, abych jim vyhuboval, jsem řekl, že to je moje vina (jako vedoucí jsem asi někde pochybil).
Je opravdu lepší se zamyslet sami nad sebou a přiznat své vlastní nedostatky, než se zabývat tím, co nám provedli druzí. Tento způsob jednání má opravdu kouzelnou moc, hlavně při jednání se syny.
Další vhodný způsob, jak komunikovat, když to normálně nejde, je psaní lístečků a dopisů. Znám jeden manželský pár, který měl dospívajícího syna; pořád se zlobil a měl věčně špatnou náladu. Nevěděli, jak se s ním domluvit a tak mu dávali pod polštář lístečky typu: ,,Synu, je nám jasné, že jsi nervozní kvůli něčemu opravdu důležitému a ikdyž nevíme, o co se jedná, máme tě moc rádi a pokud by sis o tom chtěl promluvit, čekáme na tebe. Tví milující rodiče.'' Jejich syn byl i nadále tvrdohlavý a neústupný a nikdy se jich na nic neptal, ale každý den se těšil na svou zprávičku pod polštářem a když ji našel, jeho chování se o hodně zlepšilo. Když nenašel nic, byl zase mrzout. A když dospěl a stal se z něho úspěšný mladý muž, tak prozradil rodičům, že svůj úspěch připisuje jim a hlavně tomu, že k němu navzdory jeho náladovosti našli cestu. Psaní lístečků je jistě dobré, ale pokud to jde, nečekejte a řekněte svým dětem přímo, že je máte rádi. A co se týká dospívajících mladých mužů, rád bych vám řekl jen to, že nikdo není vašim rodičům dražší, než vy.
Alláh (SWT) poukazuje na mateřský cit také v příběhu o Proroku Mojžíšovi (AS[3]), v překladu: ,,Příštího jitra bylo srdce matky Mojžíšovy prázdné a málem by jej byla prozradila, kdybychom nebyli posílili srdce její tak, aby byla jednou z věřících.” (PSK[4] 28:10).
Bůh hovoří k Proroku Muhammadovi (SAWS) a říká:,,Ty nemáš nic společného s tou věcí.." (PSK 3:128). Ale když promlouvá k matkám, tak říká: ,,A neboj se a nermuť se, neboť My ti jej vrátíme a jednoho z poslů Svých z něho učiníme.“ (PSK 28:7).
Bůh také hovoří o mateřském citu v další části Svatého Koránu, v překladu: ,,A takto jsme jej vrátili matce jeho, aby oko její se ochladilo a aby se nermoutila.." (PSK 28:13).
Také v další koránské kapitole se hovoří o emocích, které prožíval Prorok Noe (AS), když promluvil k Bohu ohledně svého nevěřícího syna, v překladu: ,,A zvolal Noe k Pánu svému a řekl: „Pane, syn můj zajisté patřil k rodině mé a slib Tvůj je věru pravdivý a Tys ze soudců nejspravedlnější.“ (PSK 11:45)
Noe (AS) žádal Boha o zachránu svého syna navzdory tomu, že jeho syn byl nevěřící.
Znám jednoho mladíka, který odešel z domova a rodičům nic neřekl. Ti nevěděli, kde je a měli o něj obrovský strach. Po měsíci se dozvěděli, kde bydlí a jeho matka se za ním vydala. Když tam došla, on tam nebyl a tak se rozhodla, že na každé dveře v okolí přilepí jeho fotku a pod ní napsala, že ho má ráda a ať se vrátí domů. Když to jejich syn uviděl, hned se vydal na cestu domů. Jeho rodiče už spali, ale venkovní dveře byly odemčeny. Byl dojatý až plakal, vešel dovnitř a oba je vzbudil. Měli velkou radost, že je zase doma. Když se jich zeptal, proč měli v noci odemčené dveře, tak mu řekli, že měli obavy, aby se nevrátil v noci, nenašel dveře zamčené a znovu neodešel!!
Jestliže ta dvířka, která vedou zpět do života našich rodičů, jsou otevřena, co pak teprve dvířka, která vedou zpátky k Alláhovi?
Alláh (SWT) je ještě milosrdnější než ta nejmilosrdnější matka; obraťte se tedy k němu kdykoliv chcete a On vám odpustí.
Pokusme se v tomto Ramadánu vystavět opravdu silné citové vazby s našimi dětmi. Rád bych dodal pár slov o dcerách. Skutečně potřebují vaše objetí, protože jsou plny různorodých citů i pocitů.
Zamysleme se teď nad chováním Proroka Muhammada (SAWS) vůči holčičkám v době, kdy bylo normální je pohřbívat zaživa do prachu:
- nechával svou vnučku, dceru své dcery Zainab, aby mu lozila po zádech, když se modlil. Opravdu ji miloval.
- řekl, že každý, kdo má tři dcery, o které se dobře stará, se za to dostane do Ráje a na otázku, zda-li se dostane do Nebe také ten, kdo má dcery jen dvě, odpověděl, že ano. Je tomu tak, protože dcery se starají o rodinu, když pomáhají své matce, pak se samy stávají matkami a starají se o své děti a také o zbytek rodiny, v další fázi se pak stávají babičkami a opět se starají o manžela, o vnuky, zkrátka opět o rodinu. Starají se tedy o tři generace své rodiny.
- často líbal svou dceru Fatimu na čelo a svou lásku jí projevoval způsobem vždy vhodným jejímu věku.
Znám spoustu podnikatelů, kteří pocházejí z rozdílných kultur, mají odlišná náboženství a vlastní větší či menší finanční kapitál, ale jedno mají všichni společné: velkou lásku ke svým matkám.
Jsem zvědav, zdali až skončí letošní Ramadán, se nám podaří vybudovat si v našich domovech Ráj.
Salám alaikum.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[1]SAWS - sallaláhu alejhi wa salám, mír a požehnání Boží ať jsou s ním.
[2]Subhanahu Wa Taála = On je Povýšený a Slávyplný.
[3]Alejhi salám = Mír s ním.
[4]Psk = překlad Svatého Koránu. Tento překlad slouží pouze pro porozumění textu Svatého Koránu a nikdy nemůže nahradit čtení arabského originálu, protože arabština má mnohem větší slovní zásobu než čeština a tak dokáže vysvětlit, o co se jedná mnohem lépe.